-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31012 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

معناي اين جمله چيست : هر چيز به اصل خود باز خواهد گشت ؟ لطفاً با مثال توضيح دهيد؟

براي اين جمله مي تواند چند تفسير كرد; برخي از آن تفاسير عبارتند از :

هر پديده اي , در نهايت به اصل خود باز مي گردد, مانند انسان كه از خاك است و در نهايت به خاك بر مي گردد و خاك مي شود.

2 اين جمله , ممكن است عبارت ديگري از اصل علّيّت باشد.

اصل عليت , بنياد تمام تلاش هاي فكري و عملي انسان است , زيرا هر گونه تلاش فكريِ دانشمندان ودستاوردهاي علمي دانشگاه ها و حوزه ها براي يافتن اصل و علت يا معلول و يا چگونگي پيوند و ارتباط ميان پديده ها است , مثلاً دانشمندان علم شيمي با آزمايش مي خواهند خاصيت و اثر يا معلول فلان عنصر را بدانندو چگونگي ارتباط آن اثر را با اصل خود و پيوند آن عنصر با علت خويش را بررسي كنند.

اصل عليين , اصلي عقلي است كه از حقايق عيني نشأت مي گيرد و بر اساس قانون عليت , هر موجودي ـچه نفس و چه غير آن كه نسخ وجودش وابسته و غير مستقل است ـ به موجود ديگري نيازمند است , كه طرف آن وابستگي است و آن موجود كه در طرف وابستگي قرار گرفته , نسبت به اين موجود وابسته , بي نياز و مستقل است ; بنابراين هر چيزي به اصل خود بر مي گردد; يعني موجود وابسته در پيدايش خويش وام دار اصل و علت موجود مستقل است و بر همين اساس است كه مي گوييم كليه موجودات امكاني (ممكن الوجود) به واجب الوجود منتهي مي گردند (انا لله و انا اليه راجعون ) و محال است سلسله اي از پديده ها يا ممكنات را داشته باشيم كه سرانجام به واجب الوجود منتهي نگردند.(1)

(پـاورقي 1.مرتضي مطهري , مجموعه آثار, ج 1 ص 30ـ 70 علامه طباطبايي , اصول فلسفه , ج 2 پاورقي ص 68 چكيده چند بحث فلسفي , ص 5331

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.